Merhaba bu yazımda "8. sınıf matematik cebirsel ifadeleri çarpanlara ayırma çalışma kağıdı" konusuna değineceğim.
İlk olarak cebirsel ifadeleri çarpanlara ayırma konusuna biraz mercek tutalım. Cebirsel ifadeleri çarpanlara ayırırken ortak çarpanı bulmamız gerekir. Örnek olarak 6x²+9 ifadesini çarpanlarına ayıralım. Bu iki terimin ortak çarpanı 3 tür. Bu durumda 3 sayısını başa yazıp iki terimin de 3 sayısına bölümünü parantez içine alarak çarpım biçimde yazarız. Yani 3.(2x²+3) ifadesini elde ederiz. Bazen karşımıza 3 terimle ifadeler de çıkabilir. Örneğin 10x²+15x+5 olsun. Bu üç terimin de ortak çarpanı 5 sayısıdır. Yani
5.(2x²+3x+1) şeklinde yazılır. Bazı durumlarda ortak çarpan değişken de olabilir. Yine aynı şekilde çözülür.
Ayrı bir konumuz ise özdeşliklerden yararlanarak çarpanlara ayırma konusu. Bu konu aslında özdeşlikler konusu ile doğrudan ilgili. Aslında sizden ifadeyi özdeşliklerden yararlanarak çarpanlarına ayırmanızı ister ama istediği tek şey özdeşliğini yazmanızdır. Örneğin (x+9)² ifadesini özdeşlikten yararlanarak çarpanlarına ayırmamızı ister. Direk bu ifadenin özdeşini yani x²+18x+81 ifadesini istemiş olur. Yani kısacası çarpanlara ayırma ve özdeşlikler birbirlerine bağlı konular. Çarpanlara ayırma problemleri çözerken özdeşliklere çok ihtiyacımız olacak. Özdeşlikler konusunu iyi kavrarsak bu konuda fazla sıkıntı yaşamayız. Konu anlatımı bu kadar. Şimdi sizin için hazırladığım etkinlikleri pekiştirme amaçlı çözebilirsiniz.
A. Aşağıdaki ifadeleri çarpanlarına ayırınız
1- x²+x³ (Bu ifadede ortak bir sayı çarpan yok. Ortak olan şey değişken.)
2- 6x²+9x+15
3- 5x²+6x+7x (Bu ifadede ortak bir sayı çarpan yok. Ortak olan şey değişken.)
4- (2x+4y)
5- 2x²-9 (Aynı şekilde bu ifadede de özdeşlikten yararlanabiliriz.)
B. Cevap Anahtarı
1- x.(x+x²)
2- 3.(2x²+3x+5)
3- x.(5x+6+7)
4- 2.(x+2y)
5- (2x+3).(2x-3)
İyi Dersler...
Yorumlar
Yorum Gönder